Szkéné Színház
  • Szkéné
    • Történet
    • 50 SzkéNÉv
    • Alkotók, társulatok
    • Technikai információk
    • Nonprofit Kft.
  • Előadások
    • Műsor
    • Bemutatók
    • Repertoár
    • Videóajánló
  • Rakpart3.
    • Mindenki.ért
    • Íróműhely
    • Köztünk marad
  • Kapcsolat
  • Fotógaléria
  • Sajtó
  • Jegy
    • Online jegyvásárlás
    • Online bérletvásárlás
    • Jegyinformációk
    • Online ajándékutalvány
  • Elérhetőség
banner
banner

Az evőeszköztartó is lehet hangszer

2014. december 17.
interjú Dés Andrással

A Farkasszemben olyan színpadi előadást jelenítesz meg, amelyet korábban még nem láthattunk. Műfajilag nem is könnyű meghatározni. Kísérletező típus vagy?

Dzsesszzenészként és ütőhangszeresként nem hiszem, hogy lenne más választásom. Ebben a műfajban különösen nagy hangsúlyt kap a nyitottság, a kreativitás és az útkeresés, ezek nélkül kiüresedik és értelmét veszíti ez a zene. Egy ütősnek pedig mindenből zenét kell tudni csinálni, a leghétköznapibb, legprofánabb dolgokban is ott van a ritmus. Amúgy a dzsessz és az ütőhangszerek párosításából is következik a kísérletezés, hiszen ezeknek a hangszereknek nincs igazán mély, messzire nyúló tradíciója ebben a műfajban.

Dés András kivel néz farkasszemet?

Elsősorban természetesen magammal. Egy ilyen hosszú és magányos alkotói folyamat önkéntelenül is a szembenézésre, az összegzésre kényszerít azzal a rengeteg információval, amit az elmúlt 15 évben felhalmoztam. Amikor az ember ismeretlen területre téved, az egyik legizgalmasabb feladat lebontani a sok rutint, a megkövesedett sallangot. A darabban amúgy farkasszemet néz művész a közönséggel, többség a kisebbséggel, mester a tanítvánnyal, egyén a tömeggel vagy ember az Istennel. Úgy érzem, a világ, amiben élünk, az iszonyatos tempó, a ránk zuhanó információk kezelhetetlen tömege, a közélet viharossága amúgy is nap mint nap önvizsgálatra kényszerít bennünket. A szélsőséges, gyorsan változó környezetnek köszönhetően muszáj folyamatosan újradefiniálni saját magunkat, vagyis farkasszemet nézni önmagunkkal és a környező világgal.

Amikor a színpadon vagy, hogy látod magad kívülről: színésznek vagy zenésznek?

Zenész vagyok akkor is, amikor színházasdit játszom, de az előadóművész a legpontosabb kifejezés arra, amit csinálok. A zene az alapvető nyelvem, de a Farkasszemben színházi eszközökkel is operálok. Ezek az eszközök bizonyos esetekben segítenek konkretizálni mindazt, amiről az adott jelenet szól, bizonyos esetekben bővítik az asszociációs lehetőségeket a közönség számára. Az előadást végigkíséri a játék zene és színház között, hol az egyik, hol a másik kerekedik felül. A végén pedig remélhetőleg győz a közönség.

Klikk ide, ha tovább szeretnéd olvasni >>

Kulturális és Innovációs Minisztérium Nemzeti Kulturális Alap Műhely Interticket - Jegy.hu Klubrádió Theater Online

Szkéné Színház / 1111 Budapest, Műegyetem rkp. 3. II. em. / 06 20 384 6049 / info@szkene.hu / Adatkezelési tájékoztató