Oktatási segédanyag tanároknak
Színház és iskola: fontosak egymásnak
Egy lehetséges összekötő kapocs: a magyartanár
A Magyartanárok Egyesületének tagjai tanítási segédleteket készítenek olyan előadásokhoz, amelyekre biztosan érdemes elmenni a diákokkal.
Székely Csaba Bányavidék-trilógiájának mindhárom darabjában végig isznak a szereplők, nyomatékosan kerül szóba a falu elnéptelenedése és az öngyilkosság, alapmotívum az életkudarc, a bezártság és az elvágyódás, de a darabokat az erősen stilizált és brutálisan nyers nyelv is összefogja.
Mindhárom kamaradrámát folyamatosan játsszák a színházak – nagy sikerrel. A Szkénében a trilógia 2. és 3. része is megtekinthető.
A Bányavakság egy hatásos, szórakoztató darab, ezért 16 év fölött bárkinek ajánlható. Ugyanakkor trágárságokkal teli nyelve, durva életanyaga bizonyára sokakat visszarettent. Mivel középiskolás diákjaink aligha a színházban hallanak először káromkodást, csúnya szavakat, nem indokolt, hogy „erkölcsvédelmi” szempontok miatt ne nézzük meg velük az előadást. Másrészt — és talán ez a fontosabb — a darab szereplőinek nyomorúságos élete, kiúttalan sorsa, torz jelleme nyilván senkit nem vonz, így hát nyelvük sem kínál követendő mintát.
A megfeneklett életek, a befagyott kapcsolatok, a bezártság és elvágyódás, a falusi (provinciális), kitörést nem engedő közeg, a szinte egyenlő fontosságú szereplők, a groteszk dialógusok Csehov drámáira emlékeztetnek, ezért jó ötlet Csehov tanításával párhuzamosan színházlátogatást szervezni a Bányavakságra, ám a darab által felvetett alapvető társadalomismereti és etikai kérdések osztályfőnöki, történelem- vagy magyarórai feldolgozásra is alkalmassá teszik a művet. A nemzetiségi kérdés, a politika, a korrupció, alkoholizmus, a falu helyzete, a magyarság, az emberi kapcsolatok távlattalansága, az (ibseni dramaturgia szerint) feltáruló titkok, bűnök olyan témák, amelyekből a tanár a csoport érdeklődési köre és saját pedagógiai céljai szerint válogathat a feldolgozás során.
Az előadáshoz készült tanári segédletben a színházlátogatást szervező tanárok bőven találnak módszertani ötleteket a fenti szempontok mellett például a darab humorának megbeszéléséhez, valamint kreatív feladatokat az előadás plakátjának közös vizsgálatához is.