Woyzeck és A lány, aki...
Ötödik alkalommal rendezi meg a tatabányai Jászai Mari Színház a MOnodráma és STúdiószínházi FESZTivált március 20. és 24. között. A fővárosi, vidéki és határon túli előadásokat egyaránt felvonultató seregszemle elsődleges célja, hogy bemutassa az új színházi formanyelvvel kísérletező, haladó szellemiségű alkotócsoportokat.
A Szkéné repertoárjából két produkciót is meghívtak az idei programba: a színház legfrissebb Háy-bemutatója, A lány, aki hozott lélekből dolgozott március 20-án este 8 órától, a Hegymegi Máté rendezte Woyzeck pedig 23-án 15 órától lesz látható a színház nagyszínpadán.
Bár tematikájában erősen különbözik a két előadás, mégis van bennük jó néhány közös vonás, amelyek leginkább a főhős magányában és kirekesztettségében, illetve a szöveg erőteljes költőiségében érhetők tetten. Büchner szilánkos, töredékekből szőtt története ugyanis a lét peremén tengődő, kapaszkodó nélkül maradt, önmagát jóvátehetetlenül elveszejtő ember sűrű drámája, amely nem csak az elkövetett bűnhöz, hanem önmagunkhoz való viszonyunkhoz is kérlelhetetlenül rákérdez. Erre a költőiségre erősít rá az előadás formanyelve is:
„A Hegymegi Máté által rendezett produkció kiváló csapatmunka, éles és fényes, mint a kés, metsző, mint a borotva, s mindeközben merő költészet, minden összetevőjét illetően.” – írja Gabnai Katalin az ART 7-en.
A Woyzeck különlegessége, hogy Hegymegi Máté a főszerepekre két egyetemista színészt, Tóth Zsófiát és Major Eriket választotta, ezáltal egy erőteljes generációs olvasatot is belekódolva az egyébként is sokrétű szövegbe.
„Woyzeck teljesen elfogadja a sorsát, erkölcsi kérdéseket nem is tehet fel, mert számára az első és egyetlen dolog a megélhetés. Nem mondhat nemet. Kicsit olyan, mint mi, egyetemistaként ebben a szakmában. Mennie kell és csinálnia, amit lehet.” – mondta Major Erik Gyürke Kata interjújában.
Izgalmas továbbá, hogy a MOST FESZT történetében a nézők először láthatják egyazon színdarab kétféle adaptációját: az Újvidéki Színház Woyzeckje monodrámaként mutatja be Büchner kultikus művét.
Nem kevésbé érzékeny húrokat pendít meg Szabó Máté rendezése, A lány, aki hozott lélekből dolgozott is, az előadásban ugyanis a generációról generációra öröklődő frusztrációk, szenvedések és elfojtások bontakoznak ki, amelyektől látszólag lehetetlen megszabadulni.
„Háy János ugyanis ebben a történetben azt állítja: a legtöbbször épp azt a sorsot, életmintát ismételjük meg, amit el akarunk kerülni. Az arcon, szíven és gyomron vágó, és valljuk be, a nézők és olvasók igen nagy százalékára igaz állítás szembesít, frusztrál, deprimál.” – olvashatjuk Papp Tímea kritikáját a Revizoron.
Ezt a sorsszerűséget hangsúlyozza maga az író is a Dunszt.sk-nak adott, Mucsi Zoltánnal közös interjújában:
„(...) szerintem is ez a legnagyobb nehézség, hogy mindannyian hozunk valamit magunkkal otthonról. S mivel ezek nagyon mély és zsigeri élmények, tanultságok, s nem kevésszer genetika is, nehéz felfedeznünk, mit hozunk, s abból a csomagból mit kéne azonnal a kukába vágni. Holott ebben csak mi tudunk segíteni önmagunkon, s ez a mi alapvető felelősségünk.”
Érdekesség, hogy a tavalyi fesztiválon a Szkéné ugyancsak egy Háy-előadással képviselte magát, méghozzá a Bérczes László rendezte A halottember című színházi balladával, amelyért Mészáros Sára el is nyerte a legjobb alakítás, az előadás pedig az MMA különdíját. A MOST FESZT tíz előadását ezúttal is négy kategóriában (legjobb monodráma, legjobb stúdiószínházi előadás, legjobb alkítás, az MMA különdíja) értékeli majd a háromtagú szakmai zsűri – Gyarmati Kata dramaturg, Molnár Piroska színművész és Török Ákos újságíró, a Deszkavízió szerkesztője –, emellett pedig a legszerencsésebb bérletet váltó nézők maguk is részt vehetnek a díjak odaítélésében. Az előadások mellett a korábbi évekhez hasonlóan széleskörű kísérőprogramok közül is válogathatnak a fesztiválozók.
A lány, aki hozott lélekből dolgozott legközelebb március 7-én, 10-én és 19-én, a Woyzeck pedig március 18-án és április 5-én látható színházunkban.