A talaj felett fél méterrel

A világ talán legkisszerűbb óriásai botladoznak át egymáson Canetti Káprázatában – ez jut eszembe, amikor két hét után ismét bekapcsolódom a Forte próbafolyamatába. A Jurányi Szkéné termében ugyanis a biztos talaj fölött fél méterrel pusztítják egymást az emberek: mindenki a másik hátán szeretne felmászni egy jobb világba, azt azonban aligha veszik észre, hogy ütéseikkel erősebben sújtanak önmagukra, mint vélt vagy valós ellenfeleikre.
Bevallom, először aggódom kissé, féltem a színészeket, ami persze elsősorban rutintalanságomból adódik, hiszen szándékolt eséseik minden bizonnyal jobban fájnak majd a néző idegrendszerének, mint maguknak a játszónak, de tény, hogy kell egy kis idő, míg ellazulok, és nem ismételgetem magamban a segélyhívó számát. Sokat segít ezen, hogy Barok Andrea, a rendezőasszisztens három gumiabronccsal sétál be a terembe, amiknek aztán Horkay Barna azonnal neki is esik a bicskájával, hogy ezzel biztosítsák a gólyalábak balesetmentes használatát. Amikor pedig már a szíjak is megérkeznek, tudok végre az elemző munkára figyelni, és egyszerre azt kezdem latolgatni, hogy ezek a tévképzeteik által teljességgel lefegyverzett alakok vajon szűk környezetüket akarják minél nagyobb elánnal becsapni, vagy csak az önmagukról alkotott képet igyekeznek a lehető leglendületesebb ecsetvonásokkal átfesteni.
Nincs könnyű dolga Nagy Norbertnek, akinek Peter Kien bőrébe bújva egyszerre kell megküzdeni a filozófiához és a nőkhöz, sőt még általánosabban az emberekhez fűződő bizarr viszonyával. Ezeket a szövegben megjelenő férfi-női képeket az olvasópróbán még némi szkepszissel fogadtam, hiszen nem kell nagy asszociációs bázis ahhoz, hogy a megszólalások hullámain beússzon tudatunkban a nőgyűlölet és #metoo áldozathibázató attitűdje, de szerencsére a társulat a Therese alakjában sűrűsödő fóbiát az egész társadalom kritikájaként igyekszik használni – ezt egyelőre leginkább Pallag Márton groteszk nagymonológjában – ami épp annyit mond el a férfiakról, akárcsak a nőkről –, illetve Földeáki Nóra hitvesi státuszhoz való megrögzött ragaszkodásában érzem.
![]() |
Mindebből adódóan túl vagyunk jó néhány kevésbé szalonképes próbán, Lőrinczy Attila szövege és Keresztes Tamás zenéje ugyanis nem fukarkodik az erotikus utalásokkal és áthallásokkal. Képzeljük csak el, hogy a merev, ám felébredő testi vágyai által hajtott Therese betéved egy bútorboltba, ahol Horkay Barnabás előadói romlottságtól igencsak megfertőzött Gróß úrja próbál neki eladni egy „gyönyörűséges telehálót”, méghozzá úgy, hogy a jelenetbe egyszer csak beszűrődik a Bújj, bújj zöld ág dallama is. |
Azt hiszem, ez az egyszerre nagyon is profán és fennkölt játékosság védjegyévé válik majd az előadásnak, mert bár még sokszor keresni kell a szólamokat – itt megjegyezném, hogy Grósz Zsuzsi korrepetitor türelmét igencsak elirigyeltem a próbák alatt – , a hangzásvilág szinte operai pátosza és a szöveg ironikus éle jól kiegészítik egymást.
Alakulnak még a mondatok, egyre több zsigeri összefüggésre éreznek rá a színészek is, az előadás koreográfiája pedig nem ritkán improvizációból formálódik – úgy látszik, előbb-utóbb mindenkinek sikerült elkapnia valamit Canetti tragikomikus nyelvéből. Ebből is a komikus részt igyekeznek erősíteni a színes jelmezek, a szatyrok között turkálva egyre élénkebb ruhadarabok kerül elő, sőt olykor egészen karneváli hangulat kerekedik a teremben. Amikor pedig Widder Kristóf felhúzza – az egyébiránt igen irigyelt – vörös magassarkúját, Fehér Laci meg is jegyzi, hogy színészileg most már nem is kell csinálnia semmit, úgyis mindenki a lábát fogja figyelni. A hangulat a munka alatt sem törik meg, amit nem csak a színészi útkeresés garantál, hanem a rendezői hasonlatok széles spektruma is, Horváth Csaba instrukcióiban ugyanis körülbelül egyenlő arányokban keverednek a latin motívumok és a magyar tájszimbolika: az argentin tangótól eljutunk egy szép, spanyolos íven át a magyar ugarig – verbálisan legalábbis.
Egyébiránt még mindig Kien könyvtárában vagyunk, ahol úgy tetszik, a könyvek érzőbb lények az embereknél, hiába nőttünk mi olyan nagyra.
![]() |
![]() |
fotók: Slezák Zsuzsi