Rakpart3 20.21
A Rakpart3 első teljes évada lett volna a tavalyi, ha nem jön a pandémia. Elmaradtak rendhagyó közönségtalálkozók, színházi séták, jó pár középiskolai felkészítő és feldolgozó foglalkozás is.
A kialakult helyzetre gyorsan kellett reagálni. Elindítottuk Interurbán nevű csoportunkat a Facebookon, ahol a Szkénéhez kapcsolódó karanténjátékokkal leptük meg a résztvevőket. Az Íróműhely és a DumaPart működése online térbe költözött, így két állandó csoportunk a megváltozott helyzetben is kreatívan tudta folytatni a munkát. Ezen túl is izgatott minket a virtuális közeg: a Köztünk marad és a Felelősség feszt. nevű programjainkkal reagáltunk rá. Az előbbi egy egész estés színházi játék, melyben a résztvevők közösen alkotják meg a karaktereket és a történetet, két szkénés színész pedig imporvizációval kelti életre azt. Simkó Katalin és Pallag Márton voltak segítségünkre tavasszal, a következő évadban további meghívottakat várunk. Az utóbbit nyáron tartottuk négy napon át, Valcz Péter hozta el hozzánk a Cserekapus című kisfilm Marciját, így boncolgattuk a felelősségvállalás és önmegvalósítás kérdéseit.
A 2020/21-es évadban új felkészítő és feldolgozó foglalkozást készítünk az Amit akartok, A nagy füzet és a Toldi című elődásokhoz, így A Démon Gyermekeivel, az EztRáddal, a Caligula helytartójával és a Bányavaksággal együtt már hét előadásból választhatnak a Szkénébe érkező középiskolai osztályok. Nagyon ajánljuk nekik a Szkéné Jr. diákbérletet! Részletekért katt ide!
Minden SzkéNézőt szeretettel várunk a tavaly már kipróbált közösségi programjainkra: a rendhagyó közönségtalálkozókra, a Görbe Márk művészettörténésszel közösen tartott játékos színházi sétáinkra, az esti előadások utáni DumaPartra; és az idén induló új programunkra, az éjszakai kulisszajárásra is!
Rendhagyó közönségtalálkozó
Minden hónapban van egy este, amikor az alkót nem tudják megúszni, hogy megkérdezd tőlük mindazt, ami kavarog benned. Melegíts be velünk néhány játékkal a találkozásra előtt, aztán ülj le szemtől szembe a kedvenc színészeddel, és hajrá!
Íróműhely
Ha üzemanyagot keresel az irodalmi jetskid motorjába, nálunk tölthetsz bele lírát, drámát, epikát. Itt soha nem folyik hiába a tinta. Köss ki nálunk!
Éjszaka a Szkénében
A színház kulisszái rengeteg kincset rejtenek, akár egy folyómeder: tele apró titkokkal, kütyükkel, herkentyűkkel. Az előadás után mi vezetünk ebben az éjszakai búvárkodásban, tempózz velünk, fedezzük fel együtt a Szkéné mélyét!
Duma-part
Nálunk az előadás rólunk szól, és arról a sodrásról, ami körülvesz bennünket. Havonta egyszer az esti előadás után tedd szóvá, mitől felkavaró a színház. Témák, amik lelépnek a színpadról.
Színházi séta
Izgalmas városi túrára hívunk. Görbe Márk művészettörténésszel a Duna-parttól indulunk, bejárjuk a BME épületét, az aulában közösen játszunk, majd a Szkénéből egy meglepetés vendég társaságában nézünk rá a vén folyóra.
Online színházi játék
A saját szobádból is velünk tarthatsz egy virtuális vadvízi evezésre. Hogy merre sodródunk, és hol ér partot a történetünk, az csak a csapaton múlik. A szereplőket és a fordulatokat közösen találjuk ki, a színészek pedig fejest ugranak az improvizációba.
Mindenki.ért
Az elsősorban középiskolásoknak szóló háromlépcsős programok a színházi élmény befogadását három egymással összefüggő szakaszra bontva teszik gazdagabbá.
Az első lépcső egy felkészítő foglalkozás, melyet középiskolás csoportoknak ajánlunk az előadás megtekintése előtt. E foglalkozások célja a drámapedagógia eszközeit használva összegyűjteni és rendszerbe szedni a diákok előzetes tudását, és értelmezési lehetőségeket nyitni meg számukra. (Erre az előadás előtt a helyszínen vagy az előadást megelőző egy hétben az iskolában, előre egyeztetett időpontban kerülhet sor.)
A második lépcső az előadás megtekintése.
A harmadik lépcső az előadást követő feldolgozó foglalkozás, melyen együtt értelmezzük a színpadi jeleket, vitatkozunk, érvelünk, játszunk - elmélyítve és tudatosítva ezzel az előadás hatását. (Az előadás megtekintése utáni egy hétben az iskolában, előre egyeztetett időpontban.)
A háromlépcsős programban részt vevő, főként kortárs magyar szerzők műveiből készült előadások:
● EztRád
(Nézőművészeti Kft. - Szkéné Színház, R: Scherer Péter)
A zenés alternatív társadalomkritika műfaját választó előadás formanyelvének, humorának köszönhetően könnyen befogadható a korosztály számára. A háromlépcsős program tartalmi oldalról mélyíti a befogadást, célja, hogy reflektáltabb viszonyt alakítson ki a résztvevőkben a posztmodern média által felépített vagy közvetített sztereotípiákkal kapcsolatban.
● Pintér Béla: A Démon Gyermekei
(Pintér Béla és Társulata - Szkéné Színház, R: Pintér Béla)
Az előadás a családon belüli konfliktusokat, a szülő-gyerek viszony dinamikájának kérdését a japán nó-színház elemeit használva taglalja. A felkészítő foglalkozás bevezeti a résztvevőket a sajátos formanyelvbe, a maszkok színházi használatába, és a családon belüli viszonyokat, státuszokat vizsgálja. A feldolgozó foglalkozás a kritika személyiségre tett hatására teszi a hangsúlyt.
● Székely Csaba: Bányavakság
(FÜGE Produkció - Szkéné Színház, R: Csizmadia Tibor)
A Bánya-trilógia rengeteg humorral rajzol izgalmas és elgondolkodtató képet a határon túli magyarok helyzetéről, mindennapjairól. A foglalkozások az ideálkép és a valóság közti távolság, az élethazugságok hálói, a reménytelenségből való kiutak keresésére tett kísérletek köré épülnek. Mindeközben reflektálnak a nyelvi humorra, illetve a tragikus és komikus elemek keveredésére, arányára.
● Székely János: Caligula helytartója
(Vádli Alkalmi Színházi Társulás - Szkéné Színház, R: Szikszai Rémusz)
A darab a római birodalom kulisszái között vezet be minket egy szellemet felpezsdítő filozófiai vitába. A foglalkozások fókuszába az előadás központi problémáját is képező döntési kényszert helyeztük. Hogyan dönthetünk felelősen, ha több irányban is elkötelezettek vagyunk? A fókusz-kérdést további témaként a hatalmi játszmák és a belső értékrend kialakítása, illetve megvédése egészíti ki.
● Arany János: Toldi
(Forte Társulat, R: Horváth Csaba)
Az innovatív előadás során a mozgás, a zene, a tánc és a szöveg is a darab szerves részévé válik, miközben az eredeti szöveg az első szótól az utolsóig elhangzik. A foglalkozásokon a fizikai színház elemeivel, a színpadi jelek értelmezési lehetőségeivel ismerkedünk. A játékok a hős toposzát szálazzák szét a népmesehősöktől napjainkig, majd a különböző szereplők döntései mögött rejlő szándékokat, értéket veszik górcső alá.
● Agota Kristof: A nagy füzet
(Forte Társulat - Szkéné Színház, R: Horváth Csaba)
Az Agota Kristof regényéből készült fizikai színházi előadás izgalmas formanyelven, sűrű drámaisággal beszél a háború borzalmairól, az egyénre gyakorolt hatásáról. A vidékre került testvérpár megérintő történetét a Forte Társulat színészei mesélik el, Horváth Csaba rendezésében. A foglalkozások egyrészt a színházi formára (fizikai színház) fókuszálnak, a mozgás, a színpadi montázs és képzőművészeti alkotások segítségével mutatva meg a témát a művészetben, másrészt a veszteségek feldolgozásáról, és a túléléshez, érvényesüléshez szükséges belső tulajdonságokról, képességekről szóló közös gondolkodásra hívnak.
● William Shakespeare: Amit akartok
(Szkéné Színház, R: Tarnóczi Jakab)
Az Amit akartok (Vízkereszt) az utolsó komikus darab a Shakespeare-művek sorában, sűrítménye mindazon vígjátéki eszközöknek és fordulatoknak, amit a szerző korábbi munkáiban tökélyre fejlesztett, nem véletlenül legtöbbet játszott komédiája. Az alkotók Nádasdy Ádám formahű, nyelvezetében a mai közönséghez közelítő fordításából a mai korra minden ízben rímelő előadást hoztak létre.
A foglalkozások egyrészt Shakespeare drámáinak és színpadi világának kortárs továbbélését vizsgálják, másrész azokat a kérdéseket, melyek révén ma is megszólítva érzi magát a néző: hogyan határozzuk meg magunkat a vágyakozás, az önkontroll és az önfelszabadítás feszültségében?